Van Gouden Gids naar SEO
Er was eens, heel lang geleden, een heel dik boek: De Gouden Gids.
En in de Gouden Gids vond je alle bedrijven in jouw regio en ook daarbuiten. Zocht je een bedrijf, bijvoorbeeld een fietsenmaker: dan zocht je in de rubriek 'fietsenmakers.'
Er waren fietsenmakers met geld. En die plaatsten een grote advertentie met een groot lettertype en plaatjes. Maar er waren ook vermeldingen van twee regeltjes. Kortom. Ieder bedrijf vond je in de Gouden Gids.
De Gouden Gids bestaat niet meer. Tenminste niet meer op papier. En dat is eigenlijk maar goed ook. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel papier is er wel niet nodig zeg om één Gouden Gids te maken en hoeveel bomen moeten daarvoor worden gekapt. Teveel.
En op het laatst zag je huis er ongeveer zo uit.
Nu is er SEO
Na de Gouden Gids kwam: Google. En met Google kwam: SEO. Ook wel zoekmachine-optimalisatie. Je weet op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt? Verwerk deze in je website. De searchbot van Google scant je website en hoe meer treffers, hoe hoger je eindigt in de zoekresultaten.
Nou denk je misschien: "mooi, dan gooi ik toch mijn hele website vol met deze zoekwoorden?" Nee. Zo werkt het niet helaas. Een website die is volgepropt met zoekwoorden, laat Google links liggen. Bovendien is je content niet erg overtuigend op die manier. En vergeet niet dat bezoekers ook op een andere manier je site kunnen bezoeken. Misschien heb je je visitekaartje afgegeven of reclame gemaakt.
Het laatste wat je dan wilt, is dat je bezoekers meteen afhaken omdat je website saai is en onaantrekkelijk. Gevonden worden is belangrijk, maar zorg er ook voor dat je website informatief is.